250 gram groente per dag? Easy peasy

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om 250 gram groente per dag te eten. Jawel: 250 gram! Dat is een behoorlijk bord vol. Hoewel: als je deze portie groente verspreidt over de dag, is het ineens best behapbaar. En met deze zeven tips wordt het eten van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten pas echt een peulenschil. Beloofd.

1. Start met een smoothie

Nog geen doorgewinterde smoothiedrinker? Mix dan eerst eens een handje spinazie met een banaan en scheutje jus d’orange, yoghurt of (plantaardige) melk. Eenmaal gewend aan de smaak van een groene smoothie, kun je voorzichtig gaan experimenteren. Voordat je het weet verdwijnen er hele stukken broccoli, komkommer en paksoi in je blender. Je slurpt dan zo alle benodigde vitamines en mineralen naar binnen. Bestaat er een betere manier om de dag te beginnen?

2. Smeer wat meer

Hi ha hummus! Door je broodbeleg af en toe te vervangen door een eigengemaakte groentespread, krijg je heel wat groenten binnen tijdens je lunchpauze. Zo maak je met een blikje kikkererwten binnen een paar minuten een romige hummus en met linzen en kerrie zet je een groentespread op tafel waar je collega’s jaloers op zullen zijn. Nog een lunchfavoriet: wraps. Smeer er je favoriete groentespread op, strooi er wat rauwkost over en oprollen maar. Wil je het helemaal in stijl doen, probeer dan eens wortelwraps of bietenwraps. Smakelijk!

3. Bak groene, roze of oranje pannenkoeken

Pannenkoeken staan voor feest. En met groenten maak je ze extra feestelijk. Want als je spinazie, rode bietjes of wortels door je pannenkoekenbeslag mixt, krijg je niet alleen een extra portie groente binnen: het levert je ook nog eens groene, roze of oranje pannenkoeken op. Je creëert zo een regenboog op je bord. Kijk daarom niet vreemd op als je kinderen (of partner) straks nog vaker vragen om pannenkoeken. Volkomen begrijpelijk!

4. Maak spaghetti, pizzabodems en frietjes van groenten

Van groene pannenkoeken naar groentefriet! Hoe je de lekkerste groentefrietjes maakt? Nou zo: snijd pastinaak, wortels en zoete aardappels in repen. Verdeel de groenten op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze goudbruin in een voorverwarmde oven van 200 ºC. Na ongeveer dertig minuten kun je aan tafel! Hoe zit het dan met spaghetti? Daar heb je een spiraalsnijder voor nodig. Dit apparaatje werkt als een puntenslijper en maakt van wortels en courgettes lange slierten. Net spaghetti en net zo lekker met een bolognesesaus. Tot slot doet bloemkool het goed als pizzabodem. Even de roosjes fijnmalen in de keukenmachine, samenvoegen met de rest van je deeg et voilà: je pizzabodem is klaar om belegd te worden.

5. Snack gerust een bietje

Van smoothies mixen tot frietjes bakken: door groenten op verschillende manieren te bereiden, krijg je er simpelweg geen genoeg van. Zo voorkom je meteen dat je naar koekjes of chocolade grijpt. Al valt er met groenten nog steeds genoeg te snacken. Je maakt namelijk de heerlijkste chips van onder andere biet, pastinaak, winterwortel, zoete aardappel, koolraap en, o ja, zelfs van boerenkool. Trek gekregen? Bekijk ons recept hier of haal een zak groentechips bij de supermarkt om de hoek.

6. Kleur je bord

Een beetje zoete aardappelpuree hier, wat gewokte spinazie daar. En om het af te maken: een handje cherrytomaatjes en geitenkaas. Ziezo, je hebt een bord vol kleur. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat een kleurrijk bord zowel je ogen prikkelt als ook je maag. Echt waar, van een visueel aantrekkelijk bord eet je vanzelf meer. Probeer het zelf!

7. Leeg je koelkast in een soeppan

Na een paar dagen in de koelkast of op het aanrecht, ligt groente er vaak wat verdrietig bij. Gelukkig is een enkeltje kliko niet nodig. Zet daarentegen een pan op het vuur. Een pan soep weet namelijk wel raad met slappe stronken. Zo heb je een heerlijk soepje en gooi je niet onnodig prima te gebruiken groenten weg. Zo ben je een echte GroenteHeld!

Vertel! Wat zijn jouw tips om makkelijk aan de 250 gram groente per dag te komen? Laat het ons weten in de comments! Enne: geniet van de smoothies, spaghetti en soepen. Receptje gemaakt? Deel je foto met #GroenteHelden.

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!