De R in de maand: is het weer tijd voor extra vitamines?

Ieder jaar moeten we er ons weer op voorbereiden; de koude herfst- en winterdagen komen steeds dichterbij. Vooral vroeger was dit een periode waar we veel minder vitamines binnenkregen dan tijdens de warme lente- en zomerdagen. Op de eerste dag van september wordt er al snel gesproken over het begrip ‘de R in de maand’. Maar hoe zit dat nu? Moeten we ons tegenwoordig nog steeds zorgen maken over vitaminegebrek tijdens deze maanden? In dit blog een korte uitleg!

Klein stukje geschiedenis

Het komt niet vaak voor dat we in de eerste dagen van september de dikke truien en winterjassen al uit de kast mogen halen. Sterker nog, als we nu naar buiten kijken is het nog heerlijk zomers weer, dus waar komt de ‘R in de maand’ dan vandaan? Vroeger waren er in de laatste vier maanden van het jaar veel minder verse groenten en fruit verkrijgbaar, waardoor we vaak minder vitamines binnenkregen dan tijdens de warme lente- en zomerdagen. Vooral vitamine C is de vitamine waar we tijdens de herfst en winter een tekort aan hadden en laat dat nou toevallig een van dé vitamines zijn die je weerstand op peil houdt. Wanneer je dus een tekort aan vitamine C hebt, ben je veel sneller vatbaar voor infecties of het welbekende griepvirus. Tegenwoordig hebben we zelfs in de winterdagen verse groente, kunnen we groente voor een lange tijd invriezen of voedingssupplementen nuttigen zoals vitaminepillen.

Zelfs in de winterdagen zorgen wij voor verse groenten!

Minder zonlicht

Het was niet alleen vitamine C waar we vroeger tijdens de herfst en winterdagen een tekort aan kregen. Ook is er vaak een tekort aan vitamine D; de vitamine die we zelf aanmaken wanneer onze huid in contact komt met de UV-straling van de zon. In de herfst en winter zullen we veel minder van de zon zien en komen we vanwege de lage temperatuur en het slechte weer minder snel buiten. Dat betekent dus minder vitamine D dan wat wij in de zomerdagen gewend zijn. Hoe gingen we daar vroeger mee om? Vooral kinderen kregen vroeger vaak een eetlepel levertraan voorgeschoteld omdat deze bijzonder veel vitamine D bevat. Erg lekker is het niet, dus grote kans dat de oudere generatie meteen een scheef gezicht trekt wanneer je het woord levertraan (figuurlijk) in de mond neemt.

Stukje bewustwording

Eigenlijk is de ‘R in de maand’ een term waar we nu niet meer bang voor hoeven te zijn. Tenslotte kunnen we in de herfst en winter voldoende gezonde groenten en fruit verbouwen in kassen. Hoe komt het dan dat er nog steeds veel mensen ziek worden in deze periode? Door de winterdepressie kunnen we minder snel geneigd zijn gezond te eten of de deur uit te stappen. Daarom is het alsnog verstandig even de mouwen op te stropen en een gezonde maaltijd op tafel te zetten of een frisse neus te halen en wat zonlicht op te nemen. Zo is de paprika bijvoorbeeld een heuse vitamine C-bom. In 100 gram rode paprika zit maar liefst 190 mg vitamine C. Dat is meer dan 2 keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor een volwassene! Mocht je in de herfst of winter dus alsnog een tekort aan vitamine C hebben, dan raden wij aan een paprika tarte tatin of een gevulde paprika met ansjovis te bereiden. Ansjovis bevat bovendien ook vitamine D. ;-)

Dus wees niet getreurd, we hoeven ons tegenwoordig geen zorgen te maken dat we tijdens de koude dagen van het jaar te weinig vitamines binnenkrijgen. Weet jij nog een paar gezonde vitaminebommen voor de winterdagen? Laat het ons weten!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!