De trend die “meal prepping” heet

Zo’n tien jaar geleden hadden nog weinig mensen van de term meal prepping gehoord. Met de stijgende populariteit van foodblogs en bewust eten is meal prepping inmiddels een veelgebruikt begrip geworden. Ook tijd voor ons Groentehelden om daar eens aandacht aan te besteden. Want wat houdt meal prepping nu precies in? En waarom zijn er zoveel mensen enthousiast over?

Meal prepping, meer dan een nieuwe hippe term

Je kent ze vast wel, dagen die voorbij vliegen omdat je de hele dag aan het rennen bent: de kinderen naar school, presteren op de werkvloer, het huis aan kant maken, aandacht voor je partner, aandacht voor jezelf en af en toe eens sporten. Aan het eind van de dag moet je dan ook nog tijd vinden om boodschappen te doen en te koken. Eerlijk is eerlijk, soms heb je daar geen puf meer voor. Toch maar een pizzaatje bestellen, dan?

Voor die laatste verleidelijke momenten is meal prepping uitgevonden. Enerzijds om tijd te besparen en anderzijds als hulpmiddel om gezond(er) te eten. Meal preppen is populair! In het kort wil meal preppen zeggen dat je één vast moment in de week inplant om de maaltijden voor de daaropvolgende dagen zoveel mogelijk voor te bereiden.

Preppen doe je zo

Als je je eens aan meal preppen wilt wagen, dan is het handig dat je goed voorbereid te werk gaat (voorbereiden op het voorbereiden, ja echt). Lees hieronder hoe je het preppen het best aan kunt pakken.

Stap 1: Houdt een specifiek dagdeel vrij in je agenda om het menu voor de daaropvolgende week te bedenken en te preppen. De zondagmiddag bijvoorbeeld.
Stap 2: Als je hebt bedacht welke maaltijden je wilt gaan eten, maak je een volledige boodschappenlijst.
Stap 3: Kijk even wat je nog in huis hebt liggen en maak voor de overige producten een uitstapje naar de supermarkt.
Stap 4: Wanneer je alles hebt verzameld, kan het daadwerkelijke preppen gaan beginnen. Begin met het bereiden van het eten wat gekookt of gebakken moet worden. Bijvoorbeeld rijst, pasta, kip, rundvlees of groenten. Ga efficiënt te werk! Wanneer er eten op het vuur staat, kun jij je bezig gaan houden met het snijden van groenten of het maken van een sapje.
Stap 5: Bewaar je voorbereide maaltijden in plastic vershoudbakjes. Vershoudbakjes helpen bij -zoals de naam al zegt- het zo vers mogelijk houden van je eten. Daarnaast zijn ze gemakkelijk schoon te houden en kun je het eten er ook gemakkelijk in invriezen.
Stap 6: Wanneer alles klaar en afgekoeld is, verdeel je de verschillende maaltijden over de verschillende bakjes. Je kunt kiezen voor invriezen, maar de maaltijden die je de volgende dagen op zult eten kun je natuurlijk ook in de koelkast zetten.

Tip: Bewaar de bakjes die je van de Chinees, Thai of Indiër meekrijgt als je daar eten hebt besteld. Deze werken prima als meal prepping bakjes!

De voordelen van meal prepping

Veel mensen zijn ontzettend enthousiast over meal preppen. Instagram staat er vol mee en ook bloggers hebben het onderwerp niet aan zich voorbij laten gaan. Hieronder de grootste voordelen op een rij:
Je bespaart tijd: Misschien lijkt een paar uur voorbereiding lang. Maar in ruil daarvoor hoef je de rest van de week geen supermarkt meer te bezoeken en hoef je ook niet meer in de keuken te staan. Al met al zal je dus veel tijd besparen.

Preppen is budgetvriendelijk: Van te voren bedenken wat je wilt eten en in zulke hoeveelheden koken dat je er meerdere keren van kunt eten, scheelt aanzienlijk in kosten. Je zult ook minder snel geneigd zijn om extra producten te kopen, omdat je minder bezoekjes aan de supermarkt zal brengen. Dan blijft er dus meer geld over voor andere leuke dingen!

Bewustere keuze’s maken: Het bestellen van een pizza omdat je geen zin hebt om te koken, of het kopen van een reep chocola omdat je met trek boodschappen bent gaan doen… Die gewoonten zijn verleden tijd met meal prepping. Tijdens het meal preppen denk je bewust na over je eten, wat als het goed is resulteert in gezondere maaltijden en kleinere porties! Met deze instelling raak je eventuele overtollige kilo’s gemakkelijker kwijt.

Nooit meer (keuze)stress: Van die momenten waarop je doelloos alle schappen langshobbelt en na vijf minuten nog steeds geen idee hebt van wat je nu eigenlijk wilt eten. In de winkel is het druk, je bent moe, je hebt trek… Die ergernissen en keuzestress verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer je maaltijden zijn voorbereid. Als je thuis bent is de keuze voor het avondeten al gemaakt, en ook nog zo klaar!

Als beginner is het misschien handig om te starten met het preppen van alleen je avondmaaltijden. Maar zodra je getraind bent, kun je ook eens proberen om je lunch en zelfs je ontbijt je preppen!

Preppen voor het hele gezin

We horen vaak van moeders (en vaders) dat ze het een uitdaging vinden om het leven met kinderen goed te organiseren. Sportclubs, vriendjes, ontspanning, eten, douchen en op tijd naar bed: de timing gaat helaas niet altijd even soepel. Hier kan meal prepping voor wat ademruimte zorgen én het is ook een hele leuke bezigheid om met het gezin uit te voeren.

Wanneer boodschappen en koken met haast gedaan moeten worden, kan dit wel eens voor stress en irritaties zorgen. Maar als je er met het gezin tijd voor vrij maakt, kan het juist een hele leuke gezinsactiviteit zijn. Met z’n allen bedenken wat er die week op tafel komt (kinderen vinden het leuk dat ze daar over mee mogen beslissen), samen boodschappen doen en koken. De kinderen krijgen hun eigen taakjes in de supermarkt en keuken. Zo kunnen ze op een leuke en rustige manier kennismaken met koken. Bijvoorbeeld door groenten te wassen en onder begeleiding te snijden.

Daarnaast houd je tijdens de week veel meer tijd over om je eigen leven en dat van de kinderen in goede banen te leiden. Als alle tijd van het boodschappen doen en koken wegvalt, houd je per dag zo’n uur extra over. Bijvoorbeeld om een spelletje te spelen of een boek te lezen. Less stress, more success!

Is er nog een reden om níet te mealpreppen?

We moeten natuurlijk kritisch blijven, dus laten we nog even kort stilstaan bij de minpunten van het preppen. Zo blijft er bijvoorbeeld weinig ruimte over voor spontaniteit. Heb je al de hele dag ontzettend veel zin in een bepaald gerecht, dan moet je de keuze maken: de geprepte maaltijd overslaan óf je hunkering negeren. Vaak wordt het dan toch het laatste omdat het zonde is om voedsel weg te gooien. Ook spontane etentjes zijn er met meal prepping minder bij, want jouw maaltijd staat thuis al klaar om opgegeten te worden. Gelukkig hebben we daar een vrij simpele oplossing voor bedacht: zorg dat je altijd een dagje kunt overslaan, door niet álle dagen van de week voor te bereiden!

Een ander veelgehoord bezwaar is dat het eten toch vrij snel gaat vervelen. Je wordt natuurlijk redelijk beperkt in je keuze, omdat niet alle soorten voedsel geschikt zijn om dagen van te voren te bereiden. Dit zorgt er dan ook voor dat je snel in herhaling valt en je menu over weinig variëteit beschikt. Gelukkig staat het internet wel vol met inspirerende meal prep-recepten. Dus met een beetje googelen, heb je die variatie zo weer teruggevonden. Dat scheelt.

Al met al is meal prepping dus ideaal voor drukkere periodes waarin je ook op je gezondheid wilt letten. Maar om nu elke dag ál je maaltijden te preppen, is misschien een beetje te veel van het goede. Zoals altijd gaat het om het vinden van een juiste balans. Ben jij al bekend met meal preppen? Deel je ervaringen in de comments! Receptje gemaakt? Deel je foto met #GroenteHelden.

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!