Eet je water!

Acht glazen water drinken per dag. Is dit nu een mythe of gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek?

Dit verschilt per persoon, het gemiddelde ligt tussen de 6 en 8 glazen per dag. Maar, je hoeft dit water natuurlijk niet allemaal te drinken. Ongeveer 20% van onze dagelijkse aanbevolen hoeveelheid water komen uit vast voedsel, voornamelijk groenten en fruit.

Het eten van waterrijke groenten en fruit na het sporten vullen je benodigde lichamelijke stoffen weer aan zonder de kunstmatige kleuren, geuren en smaakjes die vaak in sportdranken zitten. Het grootste voordeel van waterrijke groenten en fruit is dat ze weinig tot geen calorieën bevatten en je ook nog eens een fijn vol gevoel bezorgen!

Natuurlijk is het belangrijk om veel water te blijven drinken, vooral in de zomer, maar je kunt je dorst ook lessen met deze 5 soorten groenten, die stuk voor stuk voor minstens 90% uit water bestaan.

Komkommer, 96.7% water

Deze zomerse veggie-snack bevat het hoogste gehalte water dan elk ander stuk groente. Komkommers zijn perfect voor in salades of geserveerd met wat hummus on the side. Je kunt je komkommer nog een extra hydraterende boost geven door deze te blenden met vetvrije yoghurt, munt en ijsblokjes. Verfrissend en heerlijk, elk moment van het jaar!

Een komkommer is erg effectief om je lichaam van binnenuit van het nodige vocht te voorzien, maar ook vanuit de buitenkant kan de komkommer zijn werk goed doen. Snijd een komkommer in plakjes en leg ze op je huid om als vocht-inbrengend masker te dienen.

Ijsbergsla, 95.6% water

Knapperige ijsbergsla heeft het hoogste gehalte water van alle sla-soorten, op de voet gevolgd door kropsla, green leaf en verschillende soorten romaine sla.
Doe dus lekker veel slablaadjes tussen je volgende sandwich of gebruik deze als bedje voor een heerlijke salade. Je kunt de slablaadjes zelfs gebruiken als vervanging voor taco’s en burgers!

Selderij, 95.4% water

Selderij bevat slechts 6 calorieën per stronk, de vezels en water zorgen ervoor dat je snel vol zit en verminderen zo je eetlust! Deze lichtgewicht groente bevat ook foliumzuur en de vitamines A, C en K, en dankzij de hoge concentratie water neutraliseert selderij ook maagzuur.

Radijs, 95.3% water

Deze verfrissende wortelgroenten zouden een standaard ingrediënt moeten zijn in je lente- en zomersalades! Een heerlijke zoet-pittige smaak en vrolijke kleur vermomd in een klein pakje, én ze zitten vol met antioxidanten zoals catechine (ook te vinden in groene thee).

Tomaten, 94.5% water

Gesneden in blokjes, schijfjes of gepureerd; tomaten vormen vaak één van de hoofdingrediënten van veel salades, sausjes en sandwiches. Maar vergeet ook de zoete cherry- en grape-tomaatjes niet, perfecte smaakvolle bitesize snacks!

Spinazie, 91.4% water

Spinazie zit boordevol luteïne, kalium, vezels en folium-zuur. Slechts één kopje met rauwe blaadjes spinazie volstaat al voor 15% van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine E!

Kom jij aan je dagelijkse hoeveelheid water en eet je daarbij veel waterrijke groenten? Wij zijn erg benieuwd naar jouw watertips! Deel ze met ons op Facebook of Instagram met #Groentehelden.

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!