Flexitarisme: best of both worlds!

Flexitarisme is de ideale middenweg als je je niet volledig wilt toegeven aan een vegetarische of veganistische levensstijl. Op zijn makkelijkst gezegd hebben we het over flexibele vegetariërs die af en toe eens vlees of vis eten. Maar wat maakt je precies een flexitariër? Wij leggen het uit!

Lekker flexibel

Het fijnste aan flexitarisme is dat je jezelf niet hoeft te beperken met wat je wel en niet mag eten. Als vegetariër of veganist zeg je al snel: “Oh, maar dit mag ik niet!” of “Maar zit daar niet … in?” Het zijn juist die beperkingen (als je het zo kan noemen) waardoor veel mensen toch moeite hebben om de switch naar een vegetarische of veganistische lifestyle te maken. Wat betreft flexitarisme hoef je je daar dus geen zorgen om te maken. Gewoon lekker bewust en gezond eten, en af en toe een stukje vlees wanneer je er zin in hebt of wanneer de gelegenheid zich roept. Toch is flexitarisme meer dan alleen af en toe eens vlees eten. Bij de flexitariër wordt er namelijk de voorkeur gegeven aan biologische producten, kwaliteitsproducten en groenten en fruit uit eigen regio. Zo zal je aubergine of tomaten niet zo snel op het bord van een flexitariër zien wanneer deze buiten het seizoen zijn geteeld. Het is een stukje bewustwording waarbij er niet alleen voorkeur wordt gegeven aan kwaliteitsproducten, maar je gaat hiermee ook de strijd aan van overconsumptie van de vleesindustrie; zonder volledig afstand te doen van een lekker stukje vlees of vis. Best of both worlds dus!

Flexitarisme steeds populairder

De populariteit van flexitarisme is in de afgelopen jaren overigens flink toegenomen. Wist je namelijk dat meer dan de helft van de Nederlanders drie dagen per week of vaker geen vlees eet bij hun maaltijden? Maar wat nou als je haast geen vlees of vis meer eet? Zitten daar ook geen bouwstoffen in die je goed kunt gebruiken? Jazeker, als vegetariër of flexitariër heb je ook belangrijke bouwstoffen zoals ijzer, eiwitten, vitamine B1 en B12 nodig. Hoewel deze voornamelijk in vlees voorkomen, kun je deze bouwstoffen ook in andere producten vinden. Om ervoor te zorgen dat je de bovengenoemde bouwstoffen binnen krijgt zonder vlees te eten zijn ei, paddenstoelen en (peul)vruchten hele goede alternatieven!

TIP: Bekijk hier een van onze vegetarische recepten. Oh en die kun je natuurlijk ook makkelijk combineren met een stukje vlees of vis. :-)

Vleesproductie slecht voor ons milieu

Maar hoe zit het met de strijd tegen overconsumptie in de vleesindustrie? Om daar een goed antwoord op te geven moet je eerst het volgende weten: de vee-industrie is niet zo goed voor ons milieu. Dieren zoals koeien, kippen en schapen die in de wei grazen produceren tijdens het verteerproces allerlei broeikasgassen, waaronder methaan. Er wordt vaak gedacht dat CO2 de grootste boosdoener is van de verslechtering van ons milieu, maar methaan kan tot wel 25 keer schadelijker zijn dan CO2. Om het wat makkelijker uit te leggen: één koe stoot in een jaar tijd net zoveel broeikasgassen uit als een auto die 60.000 kilometer heeft gereden, wat driemaal het gemiddelde is van hoeveel kilometer een Nederlander per jaar rijdt. Omdat flexitarisme in populariteit flink toeneemt, zou dit kunnen resulteren in een flinke afname van de vleesproductie. Dat is natuurlijk goed nieuws voor ons milieu, oftewel, nog meer reden om vlees vaker te vervangen door heerlijke en gezonde groente! :-)

Kortom, wil je gezonder en bewuster eten zonder de overstap te maken naar een vegetarische of veganistische lifestyle, dan is flexitarisme misschien wel de ultieme uitkomst. Wil je hier meer over weten of heb je nog vragen? Laat het ons weten!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!