Goede voornemens? Hier 9 tips om 2017 gezond en fit te beginnen!

Gezonder leven, een paar kilo’s eraf trainen of stoppen met roken; allemaal voornemens die ons bij iedere jaarwisseling constant om de oren vliegen. Een goed voornemen volhouden vraagt om een grote omschakeling van je dagelijkse gewoontes. Dat is niet zomaar een opgave want je kunt ze niet zomaar op de dag veranderen. Daarom mislukken ze ook 9 van de 10 keer en voor je het weet ben je weer teruggevallen in je oude gewoontes. Deze problemen kun je namelijk alleen oplossen wanneer je deze bij de wortels aanpakt. In dit blog helpen we je met een gezonde start!

1. Begin het jaar goed met een check-up!

Allereerst is het belangrijk om te kijken hoe je er lichamelijk voor staat. Raadpleeg je huisarts of een gezondheidsspecialist en vraag of hij of zij jouw cholesterolgehalte en bloeddruk in kaart kan brengen. Zo weet je wat je te wachten staat en welke problemen je het eerst moet oplossen. Maar laten we ervan uitgaan dat er niets aan de hand is. Een beetje geruststelling mag best aan het begin van het nieuwe jaar. ;-)

2. Let op je gewicht

Overgewicht is ongezond, maar ondergewicht ook! De meeste mensen willen graag een paar kilo’s kwijt (helemaal na de feestdagen). Focus dan ook niet op een zogenaamde crash-dieet waarmee je in een week 5 kilo kan verliezen. Deze diëten zijn namelijk alles behalve gezond en bovendien verlies je hier veel te veel vocht mee. Gezond gewichtsverlies kost nou eenmaal wat tijd. Bovendien moet je je lichaam ook laten wennen aan je nieuwe (máár gezonde) eetgewoonten. Het is daarom ook zeker niet onverstandig om een bezoekje te plegen aan een diëtist.

3. Eet bewust

Dit is eigenlijk een direct vervolg op ons vorige punt, maar wij zouden geen Groentehelden zijn als we geen apart punt over bewust eten zouden neerzetten. Eet dus evenwichtig, gevarieerd en bovenal gezond. Gelukkig hoef je niet meteen vegetarisch of veganistisch te worden om gezonde voeding binnen te krijgen. Als er één foodtrend is die het in 2017 helemaal gaat worden, dan is het wel flexitarisch eten . Flexitarisme kan voor veel mensen een goed (en haalbaar) alternatief zijn voor volledig vegetarisch of veganistisch eten. Hiermee kun je ontzettend veel variatie op de keukentafel brengen!

4. En drink meer water!

Naast gezond eten is het ook belangrijk dat je voldoende vocht inneemt. Er wordt aangeraden om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken, maar ook dat verschilt per persoon. Maak dus de rekensom door jouw lichaamsgewicht te vermenigvuldigen met 0.03. Stel je weegt 63 kilo dan zou je dus minimaal 1,9 liter water per dag moeten drinken. Klinkt als een hele opgave, maar gelukkig kun je hier ook genoeg mee variëren! Zo hebben wij afgelopen zomer een blog geschreven over 6 gezonde dorstlessers voor tijdens de warme zomerdagen, maar dit kun je natuurlijk het hele jaar door klaarmaken. Dus laat de flessen frisdrank of andere suikerhoudende dranken in de schappen staan en maak je eigen gezonde dorstlessers!

5. Blijf in beweging

Eén ding is zeker, wij zijn niet gemaakt om stil te blijven zitten en ons lichaam functioneert het best wanneer deze in beweging blijft. Dat kan natuurlijk een probleem zijn wanneer je een kantoorbaan hebt of lang moet stilzitten (of staan). Las tijdens de kantooruren regelmatig pauzes in door even op te staan en bijvoorbeeld een kopje koffie voor je collega’s te zetten. Of haal buiten even een frisse neus en loop een blokje om. Zo blijft je lichaam in beweging en kun je ook je gedachten eventjes op iets anders richten zodat je bij terugkomst er weer vol tegenaan kunt gaan.

Natuurlijk mogen we sporten ook niet vergeten. Zo is hardlopen bijvoorbeeld erg populair geworden. Door de intensiteit van de sport maakt jouw lichaam als het ware extra energiecentrales aan in de spiercellen. Deze leveren uiteraard meer energie, maar wist je dat veel sporten ook een positief effect heeft op jouw hersenen ? Beweging is dus niet alleen goed voor je lichamelijke maar óók voor je geestelijke gezondheid!

6. Maar pak ook voldoende rustmomenten

Iedereen heeft het wel eens druk en vooral wanneer er chaos heerst op de werkvloer dan komen we vaak bekaf thuis. Het is daarom ook belangrijk om voldoende rust te pakken. Niet alleen lichamelijke rust is erg belangrijk, maar ook geestelijke! Hoe moeilijk het soms ook is, je gedachten compleet van je werk houden is ook erg belangrijk. Dus pak een nieuwe hobby op zoals koken, neem yoga-lessen en breng wat meer tijd door met de kids. Door jezelf meer tijd te geven voor ontspanning zal je minder snel terugvallen op slechte gewoontes zoals ongezond snacken, te weinig nachtrust of roken. Met voldoende ontspanning kun je weer helemaal fit de werkvloer opstappen!

7. Snacken mag, maar vanaf nú gezond!

De meesten van ons mogen graag snacken en natuurlijk mag je dat in 2017 ook gewoon blijven doen. Belangrijk is dat je dit vanaf nu wel gezond doet! Dus in plaats van een chocoladereep of andere zoetigheden die barstensvol suiker zitten, neem je dan bijvoorbeeld een bakje snack paprika’s of maak je eigen gezonde tussendoortjes . Probeer ook hier zoveel mogelijk variatie in aan te brengen. Gezonde snacks worden overigens ook gezien als de foodtrend van 2017. Ook kun je deze snacks op tafel zetten wanneer je bijvoorbeeld visite over de vloer krijgt.

TIP: Zoals je misschien wel weet zijn ook kinderen gek op snacks, dus leer hen ook gezond te snoepen. Bekijk deze 5 gezonde kindertraktaties eens!

8. Stap uit je comfortzone

Oftewel, experimenteer! Iedereen heeft een aantal favoriete gerechten die ze het liefste zo vaak mogelijk willen bereiden. Vooral wanneer we het druk hebben (of gewoon even lui willen zijn) zijn we al gauw geneigd een simpel gerecht klaar te maken. Probeer voor de verandering eens uit je comfort zone te stappen en laat je inspireren met gerechten of recepten waar je nog nooit van hebt gehoord - of het gerecht nou uit een Koreaanse, Surinaamse of Marokkaanse keuken komt!

9. En als laatste: hou de blog van Groentehelden in de gaten

Een gezonde mindset is belangrijk, maar er is niets leuker dan jezelf te laten inspireren door anderen. Check dus regelmatig het blog van Groentehelden en laat je inspireren met de gezondste (groente)recepten en leuke weetjes over groente!

Zoals je hebt gelezen vergt die frisse en gezonde start aardig wat werk, maar hou vol want die extra moeite is het zeker waard! Voor je het weet ben je gewend aan je nieuwe levensstijl en zal je zien dat je iedere dag veel energieker (en gezonder) in je vel zit. Heb jij nog een paar goede tips om gezond het nieuwe jaar in te gaan? Laat het ons weten in de comments hieronder. Bij deze voor iedereen een gelukkig en vooral een gezond 2017!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!