10 groenten (en fruit) die bevorderlijk zijn voor je gezondheid en helpen bij vervelende kwaaltjes!

Dat groenten super gezond zijn weten we allemaal, maar sommige groenten hebben wel een hele fijne uitwerking op ons lichaam. Wist je dat bijvoorbeeld komkommer een slechte adem helpt verminderen? In dit blog zetten wij 10 groenten (en kruiden) op een rij die een hele goede werking hebben op bijvoorbeeld ontstekingen of darmklachten! En baat het niet, dan schaadt het niet ;-)

1. Wortels als oppepper

Dat wortels erg goed zijn voor je ogen is zéker geen verzinseltje! Wortels zitten bomvol béta-caroteen (ook wel bekend als vitamine A) en dat is heel goed voor je ogen. Omdat wortels ook veel natuurlijke en (daarom dus gezonde) suikers bevat, zijn het ook goede oppeppers. Dus heb jij om 4 uur echt een dipje? Neem een handje vol wortels als tussendoortje! Wortels helpen stress te verminderen en er is nog meer: wortels zijn ook nog eens een krachtige antioxidant en erg goed voor je huid!

2. Tomaat tegen vermoeidheid en hoofdpijn

Tomaat is niet alleen een van onze favoriete vruchtgroenten, maar ook nog eens een van de gezondste! Tomaat bevat vitamine A, B1, B2, B3, B6, C, E, K en allerlei antioxidanten zoals magnesium, caroteen en de allerbelangrijkste: lycopeen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een hoog lycopeengehalte tot wel 50% minder kans op hart- en vaatziekten. Ongemakken zoals hoofdpijn, oververmoeidheid en slecht kunnen slapen kunnen te maken hebben met de zuurheid van het lichaam, tomaten hebben een alkalische werking en daardoor goed tegen dit soort kwaaltjes. Ook is tomaat nog eens supergoed voor je huid. Zo kun je met een tomaat huidproblemen zoals meeëters, acne of simpelweg een droge huid bestrijden door deze over je huid te smeren. Dit laatste hebben wij zelf nog niet geprobeerd ;-)

3. Uien tegen een verstopte neus

Rode en witte uien zijn ontzettend goed voor je huid en stimuleren je haargroei. Ook al zou je dit misschien niet verwachten, maar uien zijn ook heel goed voor je ogen. Dat zou je haast niet zeggen wanneer je een paar uien aan het snijden bent. Uien hebben een ontstekingsremmende werking en stimuleren de bloedsomloop. Ook zijn uien ideaal als je kampt met een verstopte neus. Snijd een ui in vieren en leg deze op een schoteltje naast je bed. De etherische oliën en geur die hierdoor vrijkomen helpen ontzettend goed tegen een verstopte neus! Ok je kamer stinkt wel een beetje naar de uien maar alles voor een goede nachtrust toch?

4. Gember is je redding bij verkoudheid en bij misselijkheid

Voel je een verkoudheid opkomen? Dan is een kop gemberthee je grootste vriend! Laat een stukje gember (ca. 2 cm) 5 minuten koken en doe er kurkuma, cayennepeper en een scheutje citroensap erbij. Gemberthee heeft in combinatie met deze andere ingrediënten een ontstekingsremmend en antibacterieel effect. Ook is dit heel goed voor je bloedsomloop, waardoor gif- en afvalstoffen nog beter kunnen worden afgevoerd. Let op: dit helpt alleen wanneer de verkoudheid nog in het beginstadium zit. Gember werkt overigens ook goed tegen misselijkheid!

5. Komkommers helpen je adem te neutraliseren

Komkommers zijn rijk aan Vitamine A, B1, B6, C en D en zijn ideaal wanneer je kampt met een te hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk of peesontstekingen. Misschien ken je de uitdrukking “cool as a cucumber”? Komkommer heeft het vermogen om de temperatuur van je bloed te koelen. Daarnaast verzacht het ook zwellingen, dat is ook de reden waarom veel mensen twee schijfjes komkommers op hun gezicht plaatsen. Maar er is nog meer! Heb je last van een slechte adem? Neutraliseer je adem door 30 seconden een plakje op je tong tegen je gehemelte aan te houden.

6. Citroen helpt bij het voorkomen van verkoudheid

Citroenen staan bekend om hun zure smaak en de hoge dosis vitamine C die ze bevatten. Dit in combinatie met fytonutriënten helpt citroen bij het voorkomen van verkoudheid en griep. Citroen wordt ook vaak gebruikt om citroenolie van te maken, door citroenolie via je neus in te ademen kunnen moeheid, stress en duizeligheid verdwijnen. Heb je last van bloedarmoede? Ook dan kunnen citroenen bevorderlijk zijn. Vitamine C en citroenzuur zijn twee stoffen die ervoor zorgen dat ons lichaam ijzer uit andere voeding beter kan opnemen. De zomer is onderweg en een lekker koud glas citroenwater gaat er dus wel in!

7. Appels helpen je uithoudingsvermogen te verhogen.

Appels reinigen je lichaam meer dan je misschien zou denken! Eén appel heeft dezelfde antioxiderende werking als 1500 mg vitamine C. Ja, je leest het goed, 1500 mg. Daar heb je dus pak en beet 25 sinaasappels voor nodig. Wil je je uithoudingsvermogen verhogen? Eet een appel! Appels bevatten namelijk quercetine, wat ervoor zorgt dat er meer zuurstof in je longen beschikbaar komt. Daarnaast zit een appel bomvol vezels, dit zorgt mede voor een een verlaging van het cholesterolgehalte. Naast deze positieve werkingen is het natuurlijk ook gewoon een heel lekker en makkelijk mee te nemen tussendoortje!

8. Kurkuma helpt bij spierpijn!

Kurkuma wordt al eeuwenlang in India gebruikt als smaakmaker, kleurstof en geneeskrachtig middel en staat bij ons in Nederland ook wel bekend als geelwortel. De belangrijkste eigenschap van kurkuma is de stof curcumine, dit is een sterk ontstekingsremmende stof en geeft een flinke boost aan je immuunsysteem. Kurkuma is ook een ideaal kruid om spierpijn te verminderen. De stof Curcumine heeft spierversterkende werking en het helpt de spierschade sneller te herstellen. Gebruik geelwortel dus wat vaker, door het bijvoorbeeld door je eten te mengen of maak er een lekkere smoothie of thee van.

9. Spinazie heeft een reinigende werking op je darmstelsel.

In ons blog over feiten en fabels over groenten hebben we het ook over spinazie gehad en dat je van spinazie bijzonder sterk wordt bleek niets meer dan een fabel te zijn. Desondanks is spinazie alsnog een bijzondere groente. Spinazie bevat namelijk veel vitamine K, een vitamine die belangrijk is voor bloedstolling en de botstofwisseling. Donkergroene groenten zoals spinazie bevatten ook veel magnesium, een stof die een belangrijke rol speelt bij op de opbouw van je spieren en zenuwen. En naast deze positieve eigenschappen heeft spinazie ook nog eens een reinigende werking en zorgt ervoor dat je darmstelsel goed zijn werk blijft doen! Meer spinazie door je maaltijd of smoothies dus!

10. Broccoli (antioxiderend, verbrande huid)

Broccoli kun je als een superfood beschouwen omdat deze in relatieve zin ontzettend veel gezonde vitaminen bevat. Denk hierbij aan vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, C en E. Slechts 60 gram broccoli bevat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.
Broccoli bevat de stof sulforafaan die een belangrijke rol speelt in het ontgiften van ons lichaam, een ideale groente dus wanneer je wilt detoxen. Daarnaast is sulforafaan ook een stof die een roodverbrande huid sneller laat herstellen. Dat wordt dus veel broccoli eten in de zomer!

Zoals je hebt gelezen heeft iedere groente weer een positief effect op je lichaam. Hoe fijn is het dat je vervelende kwaaltjes zoals griep, verkoudheid of spierpijn met goede voeding kunt afzwakken? Weet jij nog een paar groenten op te noemen die goed helpen tegen kwaaltjes of aandoeningen? Laat het ons weten!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!