Hoe eet jij je paprika het liefst?

Rauw, gebakken, gestoomd of geroosterd? Paprika, er is bijna geen gerecht te bedenken waarbij deze groente geen welkome toevoeging is. Ze zijn er in verschillende soorten, maten en kleuren. Ze fleuren je gerecht op én helpen je bij de inname van je dagelijkse dosis vitaminen. In dit blog gaan we dieper in op de verschillende manieren om paprika’s te bereiden.

Rauw

Zoals voor veel groente geldt, kun je paprika het beste rauw eten als je optimaal gebruik wilt maken van al hun vitaminen, vezels en mineralen. Het is niet perse nodig om de paprika te wassen, maar verwijder voor het eten wel altijd de zaadlijsten. Paprika’s kun je trouwens prima buiten de koelkast bewaren, maar niet op de fruitschaal en niet bij de tomaten. Ze zijn namelijk gevoelig voor ethyleen, een gas dat bananen, peren, appels en tomaten uitscheiden. Ze krijgen daardoor plekken en kunnen bitterder gaan smaken.

Paprika’s zijn reuze gezond. Vooral de rode paprika zit vol met vitamine C, wel twee keer zoveel als bij de groene paprika. De oranje paprika bevat zelfs bijna 3 keer zoveel vitamine C dan een sinaasappel! Het grote voordeel van paprika rauw eten is dat er geen enkele voedingsstof verloren gaat. Maar rauwe groenten zijn voor je lichaam wel wat lastiger om te verteren. Krijg je last van buikpijn na het eten van een rauwe paprika? Dan kun je hem de volgende keer beter even kort koken.

Wist je dat… alle paprika’s eerst groen zijn? Dus ook de rode en de gele.

Gekookt

Paprika koken is vooral een goed idee als je niet zo van de smaak van rauwe paprika houdt, of wanneer je er buikpijn van krijgt. Als je bijvoorbeeld gevulde paprika aan het bereiden bent, kun je de paprika van te voren even voor 2 à 3 minuten in kokend water leggen. Het is daarna trouwens best een uitdaging om de paprika schoon te maken en heel te houden tegelijk. Snijd het kapje van de paprika eraf en ga met een scherp mes langs de randen van de binnenkant. Zo kun je de paprika nog prima vullen! Bekijk ook eens het filmpje van de Pepper Scoop. Deze is speciaal gemaakt om het snijden van paprika’s nóg makkelijker te maken!

De paprika wordt gekweekt in verschillende kleurvariaties. Waarschijnlijk ken je de rode, gele, oranje en groene variant. Maar er bestaan ook witte, paarse, lila, mintgroene en bruine paprika’s!

Wist je dat… een mannetje aan de onderkant van de paprika 3 bobbels heeft vrouwtje 4? Het mannetje bevat veel minder zaadjes en is daarom beter geschikt om te koken, stomen of te roosteren. Het vrouwtje heeft meer zaadjes en is ook zoeter, daarom is deze paprika lekkerder om rauw te eten.

Gestoomd

Heb jij toevallig een (groente) stoommandje in huis? Zo’n mandje is niet duur en je kunt er paprika's heerlijk in bereiden! De smaak van de groente blijft door het stomen goed behouden en er gaan minder voedingsstoffen verloren dan wanneer je de paprika bijvoorbeeld kookt of roostert. Het stomen van groente is ook nog eens ontzettend simpel. Stoom ontstaat als gevolg van kokend water, dus zet een pan met kokend water op, plaats hierboven je stoommandje met daarin paprika (en eventueel andere groenten) en stomen maar! Na ongeveer 10 minuten is je paprika ready to go, yum!

Wist je dat… paprika het zoete zusje van de hete rode peper is?

Geroosterd

Het roosteren) van paprika is een razendpopulaire bereidingswijze. Roosteren kan op veel manieren en je houdt er een heerlijke zachte, sappige paprika aan over. Een paprika moet trouwens zwartgeblakerd worden om die echte grillsmaak te geven. Klinkt een beetje gek, maar is wel zo. Je kunt dit op verschillende manieren bereiken: Leg de paprika in een grillpan onder hoog vuur en haal deze eruit zodra de paprika zwart begint te worden. De liefhebber kan de paprika van te voren insmeren met olie. De grill van de barbecue geeft trouwens hetzelfde effect als een grillpan. In de oven kun je een paprika ook roosteren. Voorzie de paprika van wat olie en zout en verwarm de oven op 225 graden. Ook hier weet je dat de paprika’s klaar zijn zodra ze zwartgeblakerd zijn. Of gebruik je gasfornuis. Dat gaat namelijk supersnel! Zet je gasfornuis op een laag vuurtje en leg daar met een tang je paprika in. Ook hier geldt: zodra het schilletje zwart wordt kun je de paprika van het vuur halen.

Nu blijf je natuurlijk over met een zwarte paprika, die moet je nog wel even ontvellen. Een gemakkelijk trucje hiervoor is om de paprika’s na het grillen direct luchtdicht af te sluiten. Dit kun je doen door ze bijvoorbeeld in een kom met vershoudfolie te leggen. Wacht een kwartier en daarna laten de velletjes bijna vanzelf los. Een kind kan de was doen!

Een lekkere paprika hiervoor is de grote Lamuyo paprika, een Spaanse paprika met zoet milde smaak.

Tip: Zoek een heerlijk recept met paprika uit op onze website!

Wij zijn dol op paprika en ook op de eindeloze bereidingsmogelijkheden die de paprika ons biedt. We zijn erg nieuwsgierig naar wat jouw favoriete bereidingswijze is, hoe vind jij je paprika het lekkerst? Laat je reactie hieronder achter!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!