Ken jij deze 10 fabels en feiten over groenten al?

Word je van spinazie ijzersterk, zijn aardappels dikmakers en zorgen tomaten ervoor dat je gezicht minder snel verbrand door de zon? Er zijn talloze fabeltjes op het internet te vinden over allerlei groenten. In dit blog zetten wij 10 bekende fabels en feiten over groenten op een rij!

1. Verse groente heeft een hogere voedingswaarde dan diepvriesgroente

Verse groente heeft alleen meer voedingsstoffen dan diepvriesgroente wanneer deze nét is geoogst. In de praktijk kan het echter zo zijn dat een pak diepvries spinazie juist meer voedingsstoffen heeft dan de spinazie in de groentebak! Daarnaast wordt er al snel vergeten dat de verse groenten enkele dagen (tot een week) na de oogst pas in de schappen belanden. Meestal gaan er ook nog een paar dagen voorbij voordat deze ook daadwerkelijk worden verkocht. In de tussentijd kunnen er al heel wat voedingsstoffen verloren gegaan zijn. Diepvriesgroenten worden direct na de oogst ingevroren en hierdoor blijven de meeste vitamines en mineralen bewaard.

2. Van spinazie word je ijzersterk

Misschien wel de meest bekende groente fabel die er is. Iedereen kent tenslotte het verhaal van Popeye wel. Zodra hij een blik spinazie naar binnen werkte werd hij zo sterk als een beer. Jarenlang werd er gedacht dat er ontzettend veel ijzer in spinazie zit (40 mg ijzer per 100 gram). Aan het begin van de 20ste eeuw is er echter een fout gemaakt tijdens de analyse van spinazie en is de komma één plaats te ver naar rechts geplaatst. In alle werkelijkheid zat er dus geen 40mg ijzer per 100 gram spinazie, maar slechts 4,0mg. Toch bevat spinazie nog steeds meer ijzer dan andere groenten zoals sperziebonen (0,8 mg ijzer per 100 gram), maar dat je er ijzersterk van wordt is slechts een fabeltje.

3. Sla is rustgevend of zelfs slaapverwekkend

Deels waar. Volgens deze studie kán sla je een rustgevend effect geven. De Latijnse benaming van sla is Lactuca waar ook het Latijnse woord lac (melk) in voorkomt. Dit komt omdat deze plant wit sap afscheidt, lactucarium, dat een rustgevend gevoel kan opwekken. Er is ook een slasoort, genaamd Lactuca Virosa, waarvan het sap zelfs slaapverwekkend kan zijn. Dat effect is echter alleen te merken wanneer je een behoorlijke hoeveelheid tot je neemt. De gekweekte sla die wij hier in Nederland in de schappen zien liggen bevatten echter weinig tot geen lactucarium. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je na het eten van een gezonde salade tijdens de lunch opeens in slaap valt.

4. Uien kunnen gebruikt worden als poetsmiddel

Dat je een ui kan gebruiken als poetsmiddel is zeker geen fabeltje! Uien zitten namelijk vol met natuurlijke oliën. Snij eens een ui doormidden en wrijf deze over koperwaar of leren schoenen, jas of handtas. Laat de boel eventjes opdrogen en ga er vervolgens nog een keer met een wollen doek overheen. De geur van de ui verdwijnt vanzelf, maar het koper- of lederwaar gaat er weer helemaal van blinken. Tenslotte is dit ook een goed alternatief voor traditionele (en milieuonvriendelijke) poetsmiddelen!

TIP: Wanneer je verkouden bent kun je ook een ui in vieren snijden en op een schoteltje naast je bed leggen. De oliën en de geur die hierdoor vrijkomen helpen zeer goed tegen een verstopte neus!

5. Aardappels zijn dikmakers

Aardappelen worden vaak gezien als dikmakers en voedingsarme bonken vol koolhydraten. Een aardappel bevat inderdaad veel (snelle) koolhydraten, maar toch is deze hartstikke gezond. Een aardappel bevat namelijk vitamine B6, vitamine C, vezels en twee keer zoveel kalium als een banaan. Een voedselbron met snelle koolhydraten betekent dat de koolhydraten snel worden afgebroken in je bloed en je suikerspiegel sneller omhoog gaat. Bij langzame koolhydraten duurt dat, zoals je misschien al doet vermoeden, een stuk langer. Alleen mensen met gewichtsproblemen of suikerziekte zouden dus moeten opletten dat ze niet te veel voedsel met snelle koolhydraten eten. Mensen zonder bovengenoemde gezondheidsproblemen hoeven dus niet bang te zijn dat ze aankomen van aardappelen of andere voedselbronnen met snelle koolhydraten. Het enige waar je op moet letten is dat je niet meer koolhydraten nuttigt dan je op een dag verbrand, anders zal je inderdaad aankomen in gewicht. Dat is echter bij iedere voedselbron het geval, dus dat aardappels in het bijzonder dikmakers zijn is slechts een fabel.

6. Gedroogde groenten hebben amper vitamines en mineralen.

Ook niet waar. Het vitaminegehalte van gedroogde groente (of fruit) kan iets minder zijn dan normaal, maar gedroogde tomaatjes zitten bijvoorbeeld nog steeds bomvol vitamines, mineralen en antioxidanten. Er zijn zelfs speciale droogovens waarmee groente en fruit op een efficiënte manier gedroogd kunnen worden en de voedingsstoffen nog beter bewaard blijven. Vitamine A (in wortels en paprika) blijft tijdens het droogproces bijvoorbeeld volledig bewaard. Wel gaat sommige vitamine C verloren omdat deze vitamine een voedingsstof is dat door zuurstof wordt opgelost.

7. Wortels bevatten te veel suiker

Een van de bekendere groente fabels is dat je van wortels een te hoge bloedsuikerspiegel kunt krijgen. Hoewel er veel natuurlijk suiker in wortels zitten, zorgen de vezels in de wortels ervoor dat de suikers langzaam worden opgenomen in het lichaam. Dat je van wortels eten een te hoge suikerspiegel krijgt is dus lang niet zo erg als men doet vermoeden! Daarbij heeft een wortel een bijzonder hoog gehalte aan vitamine A dat erg goed is voor je ogen. Daarnaast bevat deze ook veel vitamine C dat weer goed is voor je immuunsysteem.

8. Een paprika bevat veel meer vitamine C dan een sinaasappel

Feit! Een sinaasappel heeft 60mg vitamine C per 100 gram, terwijl een groene paprika 90mg vitamine C heeft per 100 gram. Sterker nog, het aantal vitamine C is afhankelijk van de kleur van de paprika. Een rode paprika heeft maar liefst 190mg vitamine C per 100 gram. Als je dus een tekort aan vitamine C hebt kan je beter een rauwe paprika eten dan een sinaasappel!

9. Komkommers bestaan alleen maar uit water en hebben haast geen voedingswaarden

Deels waar, want een komkommer bestaat voor 95% uit water. Toch zit een komkommer barstensvol antioxidanten, bèta-caroteen en vitaminen A, B en C. Een komkommer heeft bijna alle vitamines die je op een dag nodig hebt. Een komkommer is niet alleen een zeer goede dorstlesser, hij is dus ook hartstikke gezond. Zorg wel dat je de schil om de komkommer houdt want daar zitten de meeste vitamines in!

10. Tomaten beschermen je tegen de zon

Klopt! Dat de zon schadelijk is voor je huid is een bekend gegeven, maar men kwam tot de ontdekking dat het nuttigen van tomaten je huid iets meer bescherming krijgt tegen de zon. Een tomaat bevat namelijk een stof genaamd lycopeen en beschermt zich tegen de schadelijke UV-A en UV-B straling. Om je huid beter te beschermen tegen de schadelijke straling heb je dagelijks 16mg lycopeen nodig. Met 7 tomaten, 300ml tomatensoep of 200ml tomatensap kom je al aan deze hoeveelheid. Hiermee heb je iets meer bescherming tegen de schadelijke gevolgen van UV-A en UV-B straling en verbrand je huid minder snel. Hou er wel rekening mee dat dit géén directe vervanger van zonnebrandcrème is!

Zoals je ziet zijn een paar van de bovenstaande punten een fabel, terwijl andere punten juist weer een feit zijn. Weet jij nog een paar leuke groente fabels, feiten of weetjes die niet in deze lijst staan? Laat het ons weten!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!