Leren fermenteren? Gebruik deze vijf groenten

The New York Times noemde het dé restaurant trend: fermentatie. Fermentatie is een natuurlijk proces waarbij je bacteriën, schimmels en gisten gebruikt om een nieuw voedingsmiddel te maken. Geloof ons: dat is niet rot om te eten. Gefermenteerde producten hebben namelijk een sterkere smaak, een gunstig effect op de darmen en weerstand én blijven langer houdbaar. Niet zo gek dus dat deze eeuwenoude techniek een comeback maakt. Comeback ja, want de techniek wordt al duizenden jaren gebruikt om voedsel langer te bewaren. Bijna alle groenten kun je fermenteren. Dit zijn onze vijf favorieten. En alle vijf tijdloos goed.

First things first: dit heb je nodig

• Een weckpot, uitgekookt
• Ongeveer 500 gram groente
• Eetlepel zout
• Water
• Optioneel: mandoline om groente te snijden

1. Witte kool

Fermento! Zo noemen ze mensen die niets liever doen dan fermenteren. Misschien ben jij er straks wel een van. Als je wilt leren fermenteren, begin dan met het maken van zuurkool. Zuurkool bereid je in slechts een paar stappen: witte kool fijn snijden, mengen met zout, aandrukken in een glazen pot en een dag of vijf wachten. Zo simpel? Zo simpel. Tip: vul vervolgens rode paprika’s met je zelfgemaakte zuurkool.

2. Rode kool

Toe aan iets meer kleur op je bord? Kies dan voor een rode kool in plaats van een witte kool. Als je toch in een avontuurlijke bui bent: rooster eens wat peperkorrels, komijn, koriander en venkelzaad. Door dit toe te voegen aan het mengsel in de pot, krijg je straks een pittig zure rode kool. Misschien nog wel lekkerder dan die good old rode kool met appeltjes waar oma’s altijd zo in uitblinken.

3. Komkommers

Voor sommige mensen komt het misschien als een schok, maar het is echt zo: augurken zijn eigenlijk komkommers. En behoorlijk eenvoudig om zelf te maken. Het lekkerst zijn ze als je ze maakt van de kleine, pokdalige komkommers die je bij de groenteboer vindt. Wederom: snijden, vullen in een steriele pot met zout en zeven tot tien dagen wachten. Ook lekker: knoflook en verse kruiden aan je brouwsel toevoegen.

4. Wortels

Julienne gesneden, in schijfjes of blokjes: om wortels te fermenteren, maakt het niet zoveel uit hoe je de wortels snijdt. Wel geldt: hoe fijner, hoe smaakvoller. Ook hier voeg je aan het mengsel kruiden toe naar smaak. Van tijm tot laurier en van peterselie tot koriander. Over koriander gesproken: voor een Aziatische twist mag je gerust wat gember, rode peper en citroengras toevoegen. Lekker als topping of bijgerecht.

5. Chinese kool of wat je koelkast in de aanbieding heeft

Van Chinese kool maak je kimchi! Dat betekent ‘verzonken groente’ in het Koreaans. Een benaming die wij met liefde zouden overnemen in het Nederlands. Hoewel kimchi van Chinese kool het meest gebruikelijk is, bestaan er meer dan honderd varianten. Zo is er kimchi met radijs, met gember en met paddenstoelen. Zie dit als een uitnodiging om creatief om te gaan met de inhoud van je koelkast.

Ga jij fermenteren proberen? Of ben je fervent fermento en heb je een extra tip voor ons? Laat een reactie achter! Deel je fermentatie-creaties met #Groentehelden op Facebook of Instagram. Alvast veel plezier in de keuken en onthoud: geduld wordt beloond. Met heerlijke broodjes zuurkool.

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!