Met deze 5 tips haal je het maximale uit je groenten.

Groenten, ze zijn reuze gezond en houden onze weerstand op peil. We hebben er dagelijks onze dosis van nodig. Maar wat is nu de beste manier om ze te bereiden en hoe haal je het maximale uit je groenten? Met deze 5 tips leer je hoe je zoveel mogelijk voedingsstoffen kunt behouden en hoe je heel eenvoudig duurzaam bezig kunt zijn.

De beste manier om groenten te bereiden

Met de juiste bereidingswijze kunnen we groenten lekkerder maken, maar hoe behoud je al die gezonde voedingsstoffen? Groenten bevatten veel vitamines en mineralen die oplossen zodra het water kookt. Daarom kun je ze beter grillen, stomen of fermenteren. Snel koken kan ook. Dit doe je door de groenten in kokend water te leggen en eruit te halen zodra ze van kleur veranderen. Kortom, genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat je in één klap veel van die gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt!

Leren fermenteren? Lees hier hoe je dit doet en welke lekkere groenten hiervoor het meest geschikt zijn.

Bewaar niet alle groenten in de koelkast

Waar bewaar jij komkommers, aubergines en paprika’s? Veel mensen in de koelkast, maar wist je dat ze hierin uitdrogen? Vruchtgroenten kun je beter op een droge, donkere plek buiten de koelkast bewaren. Naast dat ze langer houdbaar blijven, blijven ze ook beter op smaak. Ditzelfde geldt voor wintergroenten. Bewaar je wortels, knolselderij en uien daarom liever in de voorraadkast. Sla en andere bladgroenten zijn wel geschikt om in de groentelade van de koelkast te bewaren. Op deze koude plek houd je ze het langst vers.

Koop je een paprika of komkommer met een plasticje eromheen? Laat dit dan zitten tot gebruik. Zo blijft de (vrucht)groente het langst vers.

Eet deze groenten met ‘huid en haar'

Schil jij al je groenten? Soms kun je dit beter niet doen! De belangrijkste voedingsstoffen zitten vaak in de schil of net eronder. Wanneer je de schil dan verwijdert, gaat het meest gezonde deel van de groente verloren en dat is zonde! Neem bijvoorbeeld de komkommerschil. Hierin bevinden zich de meest essentiële voedingsstoffen, zoals antioxidanten die het immuunsysteem een boost geven en vezels die constipatie tegen gaan. Dus stop met het schillen van deze lange groene vriend ;)

Lees hier meer leuke en interessante weetjes over komkommers

Maak de groenten op de juiste manier schoon

Voordat je aan de slag gaat om een lekker groentegerecht te bereiden, moet je de groenten eerst schoonmaken, ook wanneer ze biologisch zijn. Hoewel je de meeste groenten kunt wassen, is dat voor de champignon een no go. Net als een spons zuigt hij veel vocht op. Wanneer je ‘m dan gaat bakken, verandert hij van smaak en wordt de structuur zompig en slap. Gebruik liever een borsteltje om grond en viezigheid te verwijderen.

Wees duurzaam

Heb je groenten in huis gehaald, maar gebruik je het de komende dagen niet? Vries het dan in zodat je ze op een later moment kunt eten. Kook ze wel eerst even 3 minuten voor om ze langer houdbaar te maken. Spoel ze daarna af met koud water en als ze helemaal zijn afgekoeld, kunnen ze de vriezer in. Heb je juist te veel groenten klaargemaakt? Gooi ze dan niet weg, maar pureer ze en maak er een heerlijke soep van!

Met deze 5 tips haal je meer uit je groenten. Maar haal je ook alles uit jezelf? Kom je aan de 250 gram groente per dag? Lees het blog 250 gram groente per dag en het het eten van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten wordt easy peasy!

Was jij al bekend met deze tips of mis je nog iets in deze lijst? Deel je ervaringen in de comments!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!