Zo kom je met het hele gezin gezond de feestdagen door!

De december maand is begonnen. Lekker knus en gezellig maar al die feestdagen kunnen er voor zorgen dat gezond eten er bij in schiet. Het begint met pepernoten en chocoladeletters, vervolgens die heerlijke chocolade kerstkransjes en we sluiten het jaar natuurlijk af met oliebollen. Zeker als je kinderen gevoelig zijn voor suikers kan dit ervoor zorgen dat ze de hele maand als stuiterballetjes door het huis rennen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze tips helpen jou en de kids gezond de feestdagen doorkomen!

Begin de dag goed

Een goed begin is het halve werk! Start de dag altijd goed met een gezond ontbijt. Zorg ervoor dat de kinderen tijdens deze maaltijd veel voedingsstoffen binnenkrijgen en goed verzadigd zijn. Probeer zoet brood beleg zoveel mogelijk te vermijden maar geef de kinderen bijvoorbeeld havermout, bananenpannenkoekjes, roerei, chiapudding of wat Griekse yoghurt met een stuk fruit en wat zaden. Een voedzaam begin en ontbijt vol met eiwitten en natuurlijke vetten zorgt er voor dat ze minder behoefte hebben aan (zoete) tussendoortjes.

Drink groene smoothies

Gezond koken schiet er meestal wat vaker bij in tijdens de drukke december maand. Experimenteer daarom eens met groene smoothies. Erg handig om er voor te zorgen dat ze toch voldoende groenten binnen krijgen. De vezels, vitamines en mineralen die in de smoothies zitten geven direct veel energie en houden jullie weerstand hoog. Gebruik wat zoetere groenten voor de kinderen. Goede combinaties zijn spinazie, ananas, komkommer en kaneel of rode biet, blauwe bessen, een scheutje amandelmelk en wat rauwe cacao. Begin met kleine glaasjes en onderzoek welke combinaties de kinderen lekker vinden. Als je op gewicht wilt blijven tijdens deze maand of zelfs wat gewicht wilt verliezen, dan is het aan te raden om deze maand regelmatig een maaltijd te vervangen door een groene smoothie. Lekker, gezond en makkelijk!

Leer de kids naar hun lichaam luisteren

In deze tijd voor en tijdens de feestdagen wordt er veel gegeten omdat het gezellig is of omdat het er nou eenmaal bij hoort en het zo lekker is. We vergeten daarbij meestal om naar ons lichaam te luisteren. Het gevolg daarvan is dat we rond de feestdagen vaak met een opgeblazen gevoel rondlopen. Probeer naar de signalen te luisteren die het lichaam je geeft en pas te eten wanneer je een rommelig gevoel in je buik ervaart of echt trek hebt. Praat hier ook met de kinderen over. Leer ze dat hun lichaam aangeeft dat ze eten nodig hebben en vertel ze waaraan ze dat kunnen merken en leer ze dat ze altijd nee kunnen zeggen tegen snoepgoed en chocolade als ze er geen behoefte aan hebben.

Maak kindvriendelijke groenten klaar

Maak gezonde recepten klaar. Als de kids voedzame maaltijden voorgeschoteld krijgen waarbij ze lekker eten zullen ze minder behoefte hebben aan snacks tussen de maaltijden door. Kies wat zoetere groenten om te eten zoals wortelen of biet en maak frietjes en chips van knolselderij, zoete aardappel of pastinaak. Wat een feest!

Nog op zoek naar een gezond tussendoortje voor tijdens de feestdagen? Voedingscoach Jasper Albas heeft speciaal voor de feestdagen een makkelijk en lekker kerstkoekjes recept gemaakt!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!