Tips voor een gezonde lunchbox met groenten

Met deze 5 tips van Jasper Alblas maak jij een gezonde, maar zeker ook lekkere lunchbox klaar!

Bron Jasper Alblas

Met een gezonde levensstijl kun je niet vroeg genoeg beginnen. Maar hoe zorg je ervoor dat je kind uitkijkt naar het eten van zijn lunch, terwijl deze ook boordevol gezonde producten zit? Hoe kun je (gezond) variëren? Hoe maak je de lunch klaar? Met deze tips word je een echte gezonde-lunchbox-expert en zal je kind je eeuwig dankbaar zijn!

1. Kijk verder dan de boterham
Laat het idee een beetje los dat kinderen elke dag brood nodig hebben. Er zijn genoeg andere heerlijke voedingsmiddelen die veel meer voedingsstoffen bevatten waarmee je het kunt afwisselen. Denk bijvoorbeeld aan een zelfgemaakte wrap, crackers van boekweit of amandelmeel of bananenpannenkoekjes. Nét even wat anders, maar het kan net zo lekker en gezond zijn. Je kind zal het bovendien telkens weer leuk vinden om te zien wat er nu weer in zijn of haar lunchbox zit. Een wrap of zelfs een pannenkoek?
Gebruik als je niet helemaal van brood af wilt stappen Oer Spelt brood.

2. Speel met beleg
Dat wil zeggen: wees niet bang om te variëren met gezond beleg! Er is zoveel meer mogelijk dan alleen een plakje kaas, kipfilet of likje pindakaas. Maak er een feestje van en laat je kind kennismaken met een gezond spread zoals humus en vul dit aan met zoveel mogelijk lekkere groenten. Denk aan een handje slablaadjes, plakjes komkommer of avocado of een gekookt eitje. Ook met zoet beleg kun je variëren: gebruik enkel biologische pindakaas of notenpasta zonder toegevoegde suikers en beleg het met bijvoorbeeld plakjes banaan.

3. Betrek je kind bij het proces
Niets is voor een kind leuker dan zelf mee mogen beslissen. Ook als het om de lunch gaat. Laat je kind helpen, meedenken en kiezen. Om te zorgen dat er wel gezonde producten worden gekozen en er een gevarieerde maaltijd in de lunchbox terechtkomt, kun je bijvoorbeeld drie kommen klaarzetten. Eén met verschillende soorten fruit, één met een gezonde zoete of hartige snacks en één met (snoep)groenten. Laat je kind uit elke kom één of twee stuks kiezen. Niet alleen is het maken van de lunch zo veel makkelijker; door je kind zo te betrekken zal de kans groot zijn dat hij of zij morgen weer met een lege lunchbox thuiskomt.

4. Zorg voor handige verpakkingen
Bijvoorbeeld een lunchbox met meerdere vakjes, of hersluitbare zakjes. Dit zorgt ervoor dat eten niet door elkaar wordt gehusseld of dat de lunch tegen het middaguur volledig geplet is. Ziet er niet smakelijk uit en het eet ook een stuk onhandiger. Een lunchbox met handige vakjes ziet er ook nog eens heel overzichtelijk en aantrekkelijk uit. Mmm, waar zullen we vandaag eens mee beginnen. Vul in ieder geval altijd een vakje met heerlijke stukjes groenten.

5. Gezonde tussendoortjes
Een stuk fruit of een klein bakje met bijvoorbeeld wat bosbessen en stukjes aardbeien meegeven aan je kind? Natuurlijk. Maar hoe zit het met andere snacks? Moet je dan toegeven aan dat zakje chips? Niet per se. Een snack hoeft niet meteen ongezond te zijn. Denk aan een paart worteltjes met humusdip, een handje ongezouten noten, een doosje rozijntjes, zelfgemaakte havermout-banaankoekjes of wat zonnebloempitjes. Net zo lekker en ook nog eens verantwoord!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!