Winter is coming! Met deze (winter)groenten kom je gezond de winter door!

De winter staat om de hoek. Het is koud. De weersvoorspellingen zien er somber uit. Veel mensen hebben tijdens de winterperiode nergens zin in en gezond eten wordt meestal ook even ‘vergeten’. Waarschijnlijk zijn een paar collega’s, vrienden of familieleden al geveld door een griepvirus of misschien heb je pas geleden nog plat gelegen. Tijd om jezelf dus te voeden met een paar vitaminebommen! In dit blog benoemen wij 10 (winter)groenten die barstensvol vitaminen zitten!

1. Rode Kool

De rode kool zit vol met de kleurstof anthocyaan. Deze stof zorgt echter niet alleen voor een mooie, paarse kleur, maar heeft ook een ontstekingsremmende en antioxiderende werking. Rode kool kun je het beste rauw (in een salade) eten, want er gaan veel vitaminen verloren wanneer je deze aan de kook brengt. Mocht je de rode kool alsnog willen koken, let dan op dat je deze niet overkookt! Verder zit deze groente vol met vezels, mineralen en ijzer. Tijd om wat rode kool in te slaan dus!

2. Pompoen

Pompoenen zie je vooral in het najaar veel verschijnen - helemaal tijdens Halloween. Veel mensen kennen deze oranje groente ook alleen van Halloween of griezelfilms, maar een pompoen is ook heel gezond want hij zit barstensvol vitaminen. Naast kalium bevat de pompoen veel bèta-caroteen; een vitamine A die veel effect heeft op je immuunsysteem. Precies wat je in de winter goed kunt gebruiken!

3. Rozenbottel

De rozenbottel is eigenlijk geen groente maar zit wel bomvol vitaminen! Deze vrucht wordt ook wel een superfood genoemd en dat is niet voor niets, want 100 gram rozenbottel bevat maar liefst 1.250 milligram aan vitamine C. Dat is meer dan 20 keer zoveel vitamine C dan wat er in 100 gram sinaasappels zit! Het enige nadeel van deze vrucht is dat deze rauw niet echt lekker is. Daarom wordt er meestal gelei van gemaakt en zie je deze vrucht vaak voorkomen in bijvoorbeeld jam, thee, siroop of sap (Roosvicee, om maar even een voorbeeld te noemen).

4. (Rode) Paprika

Natuurlijk mogen we een van onze favoriete vruchtgroenten niet vergeten: de paprika. Zoals je misschien wel weet heeft iedere kleur paprika een andere voedingswaarde en hebben wij dit meerdere keren besproken (waaronder in ons blog over de ‘R’ in de maand ). Deze vruchtgroente is een ware vitaminebom en is echt onmisbaar tijdens de barre wintermaanden! Het voordeel van de paprika is dat je deze in bijna ieder gerecht kunt bereiden.

TIP: Natuurlijk kun je een paprika ook rauw eten. Vooral de zogenaamde snoep paprika (of snack paprika) zijn heerlijk als tussendoortje!

5. Broccoli

Eén van de gezondste groene groente is de broccoli. Deze is rijk aan mineralen, vezels en bevat ontzettend veel vitaminen zoals vitamine A, B, C, E én K. Net als de rode kool moet je de broccoli niet te lang koken want hierdoor gaan er veel vitamine C in deze groente verloren. Natuurlijk kun je de broccoli ook rauw eten in een salade of, bijvoorbeeld, een pesto van maken.

6. Spruiten

Spruitjes zijn niet echt geliefd bij (veel) kinderen, maar ook spruiten zijn supergezond. Deze mini-slakropjes zijn rijk aan vitamine B1, B2, C en K. Ze kunnen op allerlei manieren worden bereid; gekookt, gebraden, gestoofd, gerookt of gewokt. Lang verhaal kort: een paar keer spruitjes eten tijdens de koude wintermaanden is echt wel een vereiste als je ervoor wilt zorgen dat het gezin genoeg vitaminen binnen krijgt

TIP: Vitaminen nodig? Bekijk dan eens dit recept voor deze ovenschotel met spruitjes ! In slechts 45 minuten kun je deze heerlijke schotel al op tafel zetten!

7. Tomaat

Ook tomaten zitten vol vitaminen, mineralen en calcium. Het grote voordeel van een tomaat is dat je deze (bijna) bij iedere maaltijd kan eten; op een cracker tijdens het ontbijt bijvoorbeeld. Of in een salade tijdens de lunch, als ingrediënt voor het avondmaal óf gewoon als een gezond tussendoortje. Daarnaast kun je er ook nog sap van maken. Kortom, de mogelijkheden met deze kleine, maar supergezonde vruchtgroente zijn oneindig!

Tip: Extra vitaminen nodig? Probeer eens deze rode vitaminebom . Mix 300 ml tomatensap met 100 ml rode bietensap en nog 50 ml citroensap. Zo weet je zeker dat je in één klap flink wat gezonde vitaminen binnen krijgt!

8. Boerenkool

En hoe kunnen we deze vergeten? De boerenkool is - met vitamine C en E, bètacaroteen, ijzer en calcium - de gezondste wintergroente van Nederlandse bodem. Ook zit boerenkool vol met vezels, dus voor een gezonde kost tijdens de koude wintermaanden mag deze zeker niet ontbreken!

9. Aardpeer

Ken je deze nog? De aardpeer is een van de zogenaamde vergeten groenten die wij in het verleden nog hebben genoemd. Ze zien er op het eerste gezicht niet al te lekker uit, maar aardperen bevatten veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels (én nauwelijks kilocalorieën: slechts 31 kcal per 100 gram). Aardperen zorgen daarnaast voor een verbeterde calciumopname in je botten, waardoor je minder kans hebt op ‘broze botten’, oftewel osteoporose .

10. Knolraap

De knolraap (niet te verwarren met de koolraap) is net als de andere groenten een heuse vitaminebom. Daarnaast kun je een knolraap rauw eten (zoals in een salade) maar je kunt hem ook koken, roerbakken , stoven of roosteren. Ook goed om te weten: met slechts één knolraap krijg je al 40mg vitamine C binnen!

Kortom, zolang je gedurende de winter deze (vrucht)groenten minstens een paar keer serveert dan zit het wel goed. Heb je nog vragen over deze groenten of weet jij nog een paar supergezonde vitaminebommen? Neem gerust contact met ons op of laat een comment achter!

Vind je dit een leuk blog? Deel het blog met anderen of laat een reactie achter!

Reageer op blog

Alle blogs
Blog jij met ons mee?

Blog jij met ons mee?

Bij Groentehelden zijn we altijd op zoek naar groente inspiratie. Heb jij een lekker recept of een handige groente tip? Deel het dan met ons!

Word ook een Groenteheld!